niedziela, 6 stycznia 2013

A po przeczytaniu książki zostają... cytaty.


Czytając wchodzimy w pewien sposób w głowę pisarza. Poznajemy jego myśli, pragnienia. Czasem są wyrażone otwarcie, bezpośrednio, innym razem przykryte pod metaforami. Są książki, które zupełnie do nas nie trafiają, nie kupujemy tego, co autor chce nam przekazać. Ale są także takie, które zostają z nami na dłużej. Z reguły dlatego, że zafascynowała nas historia w nich opowiedziana. Ale czasem sprawił to jeden cytat, krótki fragment, który pamiętać będziemy – jeżeli nie na zawsze – to na bardzo długo.
Mam założony zeszyt, w którym spisuje cytaty z przeczytanych książek, obejrzanych filmów lub czyiś wypowiedzi. Poniżej znajdziecie garść moich ulubionych. Nie zawsze są to swego rodzaju mądrości. Chętnie też poznam Wasze ulubione cytaty, śmiało dzielcie się nimi w komentarzach.

Ze złem mamy do czynienia wtedy, gdy jedna rasa w sposób zimny i obojętny rozważa zagładę innej rasy, nie dlatego, że ta inna rasa stanowi dla niej zagrożenie, ale dlatego, iż jest ona po prostu z jakiś powodów niewygodna.
Jack L. Chalker – Meduza

Jesteśmy powtórką z historii, niczym więcej. A ona trwa bez końca, który jest wszystkim.
Steven Erikson – Ogrody Księżyca

Wiesz co jest największa tragedią tego świata? Ludzie, którzy nigdy nie odkryli, co naprawdę chcą robić i do czego mają zdolności. (…) Ludzie obdarzeni talentem, którego nigdy nie poznają. A może nawet nie rodzą się w czasie, w którym mogliby go odkryć.
Terry Pratchett – Ruchome obrazki

...bo dla mnie prawdziwymi ludźmi są szaleńcy ogarnięci szałem życia, szałem pożądania, pragnący wszystkiego naraz. Ci co nigdy nie ziewają, nie plotą głupstw, ale płoną, płoną, płoną. Jak sztuczne ognie eksplodują na tle gwiazd.
W drodze (zwiastun filmu)

I od pewnego czasu mój ulubiony:

Patrick ruszył bardzo szybko i tuż przed wjazdem do tunelu Sam wstała, a wiatr zaczął szarpać jej sukienką. Kiedy wjechaliśmy do tunelu, wszystkie dźwięki rozproszyły się w próżni i zastąpiła je piosenka puszczona z kasety. Piękna piosenka pod tytułem Landslide. Sam zaczęła bardzo śmiesznie krzyczeć na całe gardło. I tyle. Dojechaliśmy do miasta. Światła w oknach i wszystko, co wprawia cię w zadziwienie. Sam usiadła i wybuchnęła śmiechem. Patrick też. I ja również zacząłem się śmiać.
I przysięgam, że w tamtej chwili byliśmy nieskończonością.
Stephen Chybosky – Charlie

5 komentarzy:

  1. Cytaty, które nam się podobają, nie muszą zawsze być wybitnie mądre. Wystarczy, że w danej chwili nas poruszą... Mam wiele ulubionych cytatów z książek lub filmów, ciężko byłoby przytoczyć wszystkie;)
    Ostatni przytoczony przez Ciebie cytat jest naprawdę dobry...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odkąd go odkryłam nie mogę się od niego uwolnić :) A jeszcze jak oglądnęłam film nakręcony na podstawie książki Charlie, to wpadłam już kompletnie (wyreżyserował go autor książki i ten cytat pojawia się tam w kluczowych momentach).

      Usuń
  2. Mnie chwytają różnorodne cytaty, zależnie od chwili, w której je przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem trochę zbyt leniwa żeby też założyć taki zeszyt, ale często żałuję, że tego nie zrobiłam, bo ciężko tak 'z biegu' przypomnieć sobie ulubione cytaty :) Zgadzam się z tym, że mogą one na długo zostać w pamięci!

    Nie widziałam "W drodze", ale też bardzo spodobał mi się ten fragment w zwiastunie. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi z lenistwa umykają niektóre cytaty, ale staram się w miarę regularnie go uzupełniać :)
      Filmu też jeszcze nie widziałam, ale zwiastun mnie przekonał i mam zamiar go obejrzeć. Choć wcześniej chcę sięgnąć po książkę na podstawie której został nakręcony.

      Usuń

JEŻELI NIE MASZ KONTA, WYBIERZ OPCJĘ NAZWA/ADRES URL I WPISZ SWOJE IMIĘ/NICK. ADRES STRONY MOŻE POZOSTAĆ PUSTY :)
Weryfikacja obrazkowa pomaga w blokowaniu spamu, który bez niej dosłownie zalewa bloga.